Gaming

Steam, de nombreux changements débarquent, bilan

Le client Steam vient de subir une importante mise à jour. Déployée il y a quelques jours, elle apporte des changements et de corrections de bugs. L’application est proposée pour différents environnements allant de Windows à macOS en passant par Linux et SteamOS basé sur Debian. Comme prévu  des améliorations et de nouvelles fonctionnalités intéressantes sont de la partie.

Steam

Cet update du 9 mars 2017 sera automatiquement installé dès l’ouverture du logiciel.

Steam, corrections de bugs, améliorations et changements

Une option permet de désactiver les événements de groupe et les annonces de notification. Parmi les nombreux bugs corrigés certains concernent la manipulation des fichiers verrouillés d’un jeu ayant une erreur lors d’une mise à jour. D’autres visent l’ordre de tri dans la bibliothèque en prenant en compte les caractères Unicode ou la ponctuation dans les noms.

L’équipe annonce une meilleure prise en charge du support des contrôleurs jeu en mode hors ligne. La configuration et la personnalisation peuvent être téléchargées pour s’exploiter en mode OffLine une fois que le jeu a été lancé une première fois en mode en ligne.

Il est expliqué au sujet de l’ajout d’un lien dans la configuration

« Lors de la navigation dans la configuration, un lien peut maintenant être copié dans le presse – papiers en appuyant sur « Ctrl + C ». […] Ce lien peut être ouvert via un navigateur ou à la ligne de commande » 

A cela s’ajoute un meilleur tri dans les configurations disponibles avec un bilan sur les 30 derniers jours dévoilant les plus populaires.

Cette mise à jour apporte également une prise en charge de nouveaux contrôleurs tiers pour PS4, le support audio pour les DS4 v2 Slim ou encore l’option « dampening » pour  l’option « Mouse Region mode ». Des corrections de bugs sont  mises en œuvre pour le « chez soi ». Elles touchent le streaming et les fonctionnalités VR.

En parallèle, des changements sont annoncés autour du système de notation.

La moyenne des notes a une grande importance autour du succès commercial d’un jeu. Elle doit traduire le plus fidèlement possible les avis des joueurs. A cette fin, elle ne prendra plus en considération les notes issues de jeux non achetés. En clair si un joueur dispose d’une clé offerte au travers d’un achat tiers comme une carte graphique, il pourra laisser un commentaire mais sa note ne sera pas utilisée pour calculer le moyenne attribuée par la communauté Steam

A ce sujet Valve explique

“Le score (montré tout en haut des pages et à divers endroits dans la boutique comme les résultats d’une recherche) n’incluront plus les scores des joueurs ayant reçu le jeu gratuitement ou durant un week-end d’essai gratuit. Des avis peuvent toujours être écrits par les joueurs ayant obtenu le jeu par l’un de ces biais[…] mais ils ne seront plus pris en compte pour la note moyenne.”

Steam, fichier de version

Steam – 9 mars

General

  • Added a setting to disable group event and announcement notifications
  • Removed sign-on notifications for friends who are already online/in-game when you first sign-in
  • Fixed several reported crashes and hangs
  • Fixed an issue where some workshop items would be downloaded repeatedly
  • Fixed an issue with recently played games missing from the task-bar menu
  • Fixed an issue with recently played games appearing in the wrong order
  • Fixed scheduled future game updates being invisible on the Download page
  • Fixed install dialog getting stuck while preallocating disk space
  • Fixed Windows taskbar showing pending progress even when there are no updates available
  • Fixed video player failing to start for Windows users with non-ASCII user names
  • Improved error handling when game files are locked by other programs during updates
  • Improved library sort order for games that start with punctuation or Unicode characters
  • Updated Web control to CEF v56.0.2924.51

Big Picture

  • Added confirmation before Restarting/Suspending/Shutting Down from the system menu
  • Fixed an issue causing some controller navigation actions to be ignored

Removed unintentional navigation input coming from racing wheels and flight sticks

macOS / OS X

  • Fixed an issue which caused some games to crash immediately under OS X 10.9 or earlier
  • Improved color fidelity in the Steam UI on newer 2015 iMac and 2016 Macbook Pro displays

Steam Controller

  • Added better offline controller support. Controller Configurations and Pesonalization will now download for offline use after the first online game launch. When offline, edits are local only and will not be uploaded to the cloud. When returning to online mode, the previous online configuration will be restored, but your saved local edits will be available for selection
  • Added Controller Config Preview. When importing a configuration, it will now be previewed first and then it can be accepted or backed out without applying the configuration. While previewing a configuration, all its settings can be viewed, but not changed
  • Added Steam Controller Configuration Links. When browsing configurations, a link can now be copied to the clipboard by pressing the Start button or Control+C. Following this Steam link will how the configuration and it can be optionally applied to the game it corresponds to. This link can be opened via a browser or at the commandline. From the command line, use “start [link]” in Windows, “open [link]” in OSX, and “xdg-open [link]” in SteamOS/Linux. Note that a controller must be active to apply a configuration. Links will be shown in the controller type they were created for, but will be converted to the controller type they are being applied to on application
  • Changed configuration sorting to use a rolling 30-day window. The most popular configurations over the past 30 days are sorted to the top.
  • Added voting to configurations, and added support to optionally sort configurations by votes instead of usage.
  • Added Lock Gyro at Extents option for Joystick Move. When turned off, the controller will no long lock at the full extents, matching old behavior from October
  • Fixed dead-zones on some controllers being too small when using joystick mouse, resulting in drift
  • Fixed a bug where multiple non-Steam Controllers could control the same player
  • Added support for multiple additional PS4 and third-party PS4-style controllers
  • Added audio support for official DS4 v2 Slim controllers
  • Added power-off timeout functionality for PS4 controllers connected over wireless
  • Disabled controller power-off timeout while the configurator is open
  • Added mouse dampening option for Mouse Region mode
  • Fixed XInput controllers getting bad configuration settings if connected prior to Steam login
  • Fixed a bug where configurations for guests could be saved under a generic guest account rather than under the signed-in local user.

In-Home Streaming

NOTE: recent NVIDIA drivers may cause issues with hardware encoding in Steam, please revert to driver version 376.33 for now if you are unable to stream properly.

  • Increased desktop capture to 60 FPS on Windows 8 and newer
  • Added an option to change desktop resolution to match the streaming client under advanced host settings
  • Added a separate option to enable NVIDIA ShadowPlay capture under advanced host settings
  • Added a recovery path if your graphics driver crashes or resets during streaming. Graphics driver resets may still crash your game anyway. If you experience frequent crashes, we recommend that you disable hardware encoding.

Steam VR

  • Fixed green screen when capturing a multiple-monitor desktop with NVIDIA ShadowPlay capture in VR

Jérôme Gianoli

Aime l'innovation, le hardware, la High Tech et le développement durable. Soucieux du respect de la vie privée.

Laisser un commentaire

Votre adresse e-mail ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *

Bouton retour en haut de la page